Förbundets utbildningar inom eftersök har olika inriktning. Dessutom har de olika styrkor, vad gäller exempelvis tillgänglighet och praktiska övningar. Foto: Mostohotos

Åtta utbildningar inom eftersök

Förbundets utbildningar inom eftersök kompletterar varandra och står var för sig för viktiga pusselbitar i vår samhälls- och medlemsnyttan på eftersöksområdet.

Foto: Martin Källberg

Nedtill på sidan kan du få reda på mer om våra utbildningar inom eftersök.

Utbildningarna utvecklas löpande

Förbundet ska vara heltäckande inom eftersök. Därför har förbundet flertalet utbildningar inom området. Dessa utvecklas dessutom kontinuerligt. Samtidigt tas nya utbildningar fram.

Om eftersök

Fullgod beredskap för eftersök av skadat vilt är en viktig del av jaktutövandet. Utöver detta gör jägarkåren en stor insats genom att utföra eftersök på vilt som skadats i trafiken. Genom teoretisk och praktisk kunskap och med särskilt tränade hundar ges förutsättningar att klara detta på ett bra sätt.

Vilt som skadats ska spåras upp och avlivas. Varje eftersök kräver därför fullgod kompetens och uthållighet hos förare och hundar. Grunden är därför att jägare och eftersöksjägare förbereder sig efter bästa förmåga, men också prestigelöst samarbetar.

Svenska Jägareförbundets eftersöksutbildningar är framtagna med bidrag från Jakt- och viltvårdsuppdraget.

2014-01-28 2022-05-19