Förändrad arbetsmarknad för blivande viltmästare - Svenska Jägareförbundet

Svenska Jägareförbundet Jakt- och viltvårdsuppdraget

Jakt- och viltvårdsuppdraget

Viltmästareleverna bland olika trädarter.

Undervisningen varierar. Senaste veckan stod växtkunskap på schemat. Foto: Viltmästarutbildningen

Förändrad arbetsmarknad för blivande viltmästare

- De flesta av oss har haft det här starka intresset för natur och jakt ända sedan vi var små. En viltmästare jobbar i och för naturen. Vi vill vårda viltet och har ett stort jaktintresse. Det säger Niklas Knutsson som är en av eleverna i årets viltmästarutbildning på Öster Malma.

2015-03-05

I mitten av januari startade 2015 års upplaga av viltmästarutbildningen på Öster Malma Jaktvårdsskola. Utbildningen genomförs vart tredje år och pågår under sju månader men är egentligen bara en liten del av den långa vägen till att bli viltmästare. I år går 19 personer utbildningen. I stort sett alla inblandade har minst 42 månaders praktik innan. Fyra är antagna på sina högskolekompetenser och har antagits som en bredd i utbildningen.

Utbildningstiden är komprimerad. Det är många föreläsningar och mycket pluggande som ska planeras in under dessa sju månader.
- Bitvis är det rätt mycket att göra, det är en hel del nytt att hålla i huvudet, säger Niklas.

Du kan följa eleverna under hela utbildningen på viltmästarutbildningens egen blogg och webbsida på jagareforbundet.se.

Arbetsmarknaden har förändrats en del på senare år för dagens utexaminerade viltmästare. Det finns fortfarande en marknad som traditionell yrkesjägare, alltså en jägare som sköter viltförvaltningen på en större egendom, men andelen har minskat.
Niklas Knutsson berättar att andelen egenföretagare/entreprenörer istället har ökat.
- Egenföretagarna kommer troligtvis att fortsätta öka i antal framöver. Det finns även möjlighet att jobba som jaktvårdskonsulent, gymnasielärare eller exempelvis tjänsteman på en länsstyrelse.

Under studietiden bor vissa elever inackorderade i Öster Malmas ena slottsflygel. Andra har hyrt egna lägenheter i närheten av skolan.
Niklas tycker att det är bra att utbildningen är förlagd på Öster Malma.
- Det finns många personer att knyta kontakt med. Öster Malma är ju Sveriges viltförvaltnings högborg.

Madeleine Lewander

Viltmästarbloggen 2015