Förändring av viltvårdsfonden

Det blir allt tydligare att regeringen måste agera om riksdagsbeslutet om Viltvårdsfonden ska landa i något bra.Foto Melker Dahlstrand/Sveriges riksdag

Viltvårdsfonden: Trycket hårdnar mot landsbygdsministern

Att Svenska Jägareförbundet är missnöjd med utvecklingen efter regeringens beslut om Viltvårdsfonden är ingen nyhet. – Vi har haft möte med alla länsordförande under lördagen. Signalerna från organisationen är glasklara. Regeringen behöver agera, säger förbundsordförande Torbjörn Larsson.

Torbjörn Larsson

2021-04-18

Under den gångna veckan har det hänt fler saker som gjort att frågan om Viltvårdsfonden har eskalerat och blivit allvarligare.
Bland annat har flera organisationer som vill göra inskränkningar i jakten sökt medel från Viltvårdsfonden. Naturvårdsverket har försökt mildra den kritik som kom i samband med verkets delredovisning.
– Vi har även haft samtal med landsbygdsminister Jennie Nilsson i veckan. Vi var tydliga med flera saker. Bland annat har vi återigen understrukit att inga pengar från Viltvårdsfonden får – under några som helst omständigheter – gå till organisationer som motverkar jakt. Vi har också förklarat att processen går snabbt i fel riktning. Vi tror inte att regeringen vill sabotera förutsättningarna för en folkrörelse. Men då är det faktiskt, upp till bevis, säger Torbjörn Larsson.
Han förklarar att ministern förstått förbundets argument och insett allvaret i den uppkomna situationen.
Under lördagen avrapporterade förbundsstyrelsen till alla länsföreningar om hur man hanterar frågan – samt vilka planer man har.
– Tidsfaktorn är kritisk. Det går väldigt fort i fel riktning. Länsföreningarna var tydliga vad de förväntar sig. Och vi ska göra allt vi kan för att säkerställa en bra regional och lokal viltförvaltningen där jägarna har en central roll, säger Torbjörn Larsson.
Han menar att trycket mot landsbygdsminister Jennie Nilsson hårdnar allt mer.
– Svenska Jägareförbundet är ytterst tveksamma om det går att göra något bra av detta längre. Varken regeringen eller Naturvårdsverket har tagit ansvaret för att bygga vidare på allting positivt. Man har släppt iväg detta för långt.
– Ifall pengar från Viltvårdsfonden går till jaktmotståndare så raserar man fonden. Det är inget vi kommer acceptera. Nu vill vi se att regeringen levererar vad de lovat, säger Torbjörn Larsson.