Förändring av viltvårdsfonden

Foto: Hanna Oscarsson

Jägareförbundet får flerårigt organisationsbidrag

Under torsdagen beslutade regeringen att tilldela Svenska Jägareförbundet ett flerårigt organisationsbidrag, i enlighet med tidigare beslut.
– Detaljerna runt beslutet har vi inte sett ännu, så vi kan ännu inte säga speciellt mycket, säger Peter Eriksson, förbundsordförande.

Peter Eriksson. Foto: Martin Källberg

2021-09-30

När regeringen ändrade förutsättningarna för Allmänna uppdraget utlovades ett flerårigt organisationsbidrag till Svenska Jägareförbundet.
Under torsdagen fattades det formella beslutet.

– Vi håller med näringsminister Ibrahim Baylans formulering att ”Svenska Jägareförbundet ska kunna fortsätta leda delar av jakten och viltvården i Sverige långsiktigt” och utgår ifrån att beslutet omfattar sådana summor att vi kan fortsätta med det arbete vi gjort sedan 1938.

Ett flerårigt beslut är något vi har velat ha eftersom det skapar bättre förutsättningar och långsiktighet kring finansieringen.  Samtidigt är vi fortsatt kritiskt till hur regeringen hanterat frågan och att delar av uppdraget ska upphandlas, säger Peter Eriksson.
Förbundet väntar nu på att beslutet expedieras så att alla detaljer blir kända innan man kommenterar frågan ytterligare.