Länsstyrelserna måste ha modet att minska vargstammen - Svenska Jägareförbundet

Minska vargstammen

Foto: Mostphotos

Länsstyrelserna måste ha modet att minska vargstammen

I veckan har länsstyrelserna ett viktigt möte om vinterns vargjakt. Naturvårdsverkets generaldirektör har gett dem möjligheterna att kunna minska vargstammen.
– Vårt krav och förhoppning är att länsstyrelserna ser alla problem, oro och stress som vargen för med sig och tillåter en jakt som minskar vargstammen rejält, säger förbundsordförande Peter Eriksson.

2021-09-14

De länsstyrelser som fått delegation om att besluta om vargjakt i vinter ingår i ett rovdjurssamverkansområde. Under veckan samlas länsstyrelserna för att diskutera och ta delbeslut om vinterns jakt.  I slutänden är det varje länsstyrelse som fattar besluten om tilldelning, men utkomsten från veckans möte kommer ha inverkan och betydelse.
– Länsstyrelserna ska beakta politiska ambitioner, socioekonomiska- och psykosociala konsekvenser, samt sträva efter minskande koncentrationer och en hel del annat. I år måste man därtill beakta att vi kan tappa möjligheterna att minska vargstammen eftersom den kan bli för stor, säger Peter Eriksson.

Han menar att domstolar antytt att EU:s medlemsländer inte får göra stora uttag i vargstammen. Eftersom stammen idag innehåller cirka 100 individer fler än vad Naturvårdsverket bestämt kan ytterligare ökningar göra det omöjligt att komma ner till de nivåer som gällande riksdagsbeslut anger.
– Jag förstår de svårigheter och det ansvar som vilar på länsstyrelsernas axlar. Men fördelen med viltstammar är att man kan styra dem. Skulle man hamna under 300 är stammen tillbaka över nivån redan efter valpningen. De domar som avkunnats antyder att du inte göra för stora uttag i stammen, men du får låta den växa hur mycket som helst.

Det är därför som årets vargjaktbeslut är så betydelsefullt. Länsstyrelserna behöver sänka stammen för att Sverige ska kunna behålla självbestämmandet.
– Vi hoppas att länsstyrelserna förstår allvaret och inser behovet att minska stammen rejält. Uttaget i vargstammen det kommande året behöver vara minst 100 djur. Det inkluderar då både licensjakt och skyddsjakt.

Svenska Jägareförbundets ordförande hoppas att länsstyrelserna har modet att fatta ett sådant beslut.
– Riskerna med att inte minska vargstammen är mycket större. Därför står vi vid ett vägskäl för hela vargförvaltningen. I värsta fall kan det – redan nästa år – vara för sent, säger Peter Eriksson.

Jägareförbundet vill att länsstyrelserna:

• Testar förvaltningssystemet och tillåter jakt så att de regionala nivåer man bestämt att man ska ha i länet realiseras.
  • Inser att vargstammen måste minskas – rejält
  • Agerar så att koncentrationerna i stammen minskar
  • Styr tilldelningen mot vargrevir där de gör som mest skada
  • Säkerställer att löshundsjakt ska kunna utföras i hela Sverige.