Minska vargstammen

Politikerna måste kliva fram och peka ut hur vi ska ha det, menar Mikael Samuelsson. Foto: Jiri Hrebicek/Mostphotos

Att vargstammen tillåts växa är obegripligt

Svenska Jägareförbundet begärde en tilldelning på minst 100 vargar för att stoppa tillväxten i vargstammen. Myndigheterna gav tillstånd till licensjakt på 33.
– Den pågående inventeringen visar att stammen växer. Vi får ännu fler vargar nästa år, trots att en majoritet i riksdagen vill något annat. Det är obegripligt att vargförvaltningen får skötas så här, säger Mikael Samuelsson ordförande i rovdjursrådet.

Mikael Samuelsson. Foto: Privat

2022-03-04

Trots Svenska Jägareförbundets försök att få tillstånd en kraftig ökning av licensjakten på varg blev tilldelningen en stor besvikelse – 33 stycken.
– Enligt de beräkningar som fanns från forskarna hade en tilldelning på 100 djur troligen medfört att stammen hade landat på 350 djur. Nu pekar vinterns inventeringar mot att den växer från knappt 400 till 430 och då är det en månad kvar av inventeringen, säger Mikael Samuelsson.

Riksdagsbeslutet som ska styra vargförvaltningen har slagit fast att det räcker med 170–270 djur. Därtill ska koncentrationerna i stammen minska.
– Inga av dessa saker kommer att realiseras om myndigheterna inte ens försöker att nå målsättningarna med politiken. Det är faktiskt obegripligt att stammen får växa när målet är det motsatta.

Mikael Samuelsson förklarar att Svenska Jägareförbundet kommer driva denna fråga hårt mot politikerna.
– Politikerna måste kliva fram och peka ut hur vi ska ha det. Vi vill ha besked. De behöver även stå upp mot EU för att vi ska få förvalta vargen utifrån våra förhållanden. Därtill måste de kräva att vargen listas om. Den kan inte vara strikt skyddad när stammen uppnått referensvärdet med råge och problemen ökar, säger Mikael Samuelsson.