Minska vargstammen

Över 300 personer anslöt till manifestationen som initierats av Jägareförbundet Dalarna. Foto: Malin Liljeholm

Stor uppslutning vid vargmanifestation i Falun

På onsdagskvällen bjöd 11 olika organisationer in till en vargmanifestation på Stora torget i Falun. En stor skara besökare fick lyssna på anföranden som beskrev det stora missnöjet med rovdjurspolitiken. Tålamodet är slut!

Tålamodet är slut! Foto: Malin Liljeholm

2022-04-28

Över 300 personer anslöt till manifestationen som initierats av Jägareförbundet Dalarna. I folksamlingen fanns det även hundar och hästar som bar tydlig markering om hotet mot dem i Dalarnas skogar och hagar. Unikt för denna manifestation var det stora antalet organisationer som nu tillsammans sluter upp för en gemensam sak.  Budskapet till politiken var glasklart. Genomför det som är beslutat i riksdagen och få ordning på vargpolitiken.

– Det är en styrka när så många föreningar och organisationer ställer sig upp, sida vid sida, och är tydliga med sitt gemensamma mål. Det är nog nu, gränsen är passerad för länge sedan. Vi måste få en ändring i vargpolitiken, och tillsammans får vi en starkare röst, sa initiativtagaren Anette Eklund Jägareförbundet Dalarna.

Det gemensamma budskapet från de arrangerande föreningarna:

”Manifestation mot rådande rovdjurspolitik
Gemensam manifestation för att visa vårt missnöje mot den rådande rovdjursförvaltningen där vargstammen tillåts öka, och med syftet att få politiker att stå för sina ord och beslut.

Vårt budskap:
• Vargstammen ökar
• Oro och känslan av maktlöshet ökar
• Nya konflikter är att vänta eftersom stammen sprider sig
• Koncentrationerna i vargstammen finns kvar – trots löfte om att dessa ska minskas
• Inte pekar mot att det kommer bli bättre eller enklare för de som tvingas leva med vargar i framtiden
• Förvaltningen ska bygga på lokal kunskap
• Skyddsjakt efter första angrepp på tamdjur måste tillåtas

Vi kräver att politikerna gör verkstad av riksdagsbeslutet från 2013 – ’En hållbar rovdjurspolitik’.”

Organisationerna som arrangerade manifestationen
Jägareförbundet Dalarna