Foto: John W Andersson

Informationsmaterial

Nedan visar vi i en kort film hur man enkelt kan bidra med en naturvårdsinsats genom att sätta ut minkfällor.

Amerikansk mink är en invasiv art och ett effektivt rovdjur som kan ställa till stor skada för många av våra inhemska arter, och särskilt för markhäckande sjöfågel i skärgården. I filmen visar vi hur man med enkla handgrepp på ett säkert sätt spänner upp och placerar ut en minkfälla. Vi visar två typer av minkfällor som finns att köpa i färdigt skick. Vi ger också några enkla tips för att lyckas bättre med fällfångsten när det gäller placering av fällan och användning av lockmedel eller bete. Filmen är tänkt som en handledning för användning av de fångstredskap som projektet utvärderat och funnit vara enkla, effektiva och säkra att använda. Vi hoppas filmen ska bidra till att fler människor kan komma igång med minkfångst, även om man inte har tidigare erfarenhet av jakt eller fällfångst. Varje fångad mink bidrar till en förbättrad situation för våra inhemska arter.

Minkfångst med fällor

2023-02-21 2023-02-21