Rovdjursinventering

Den insamling av vargspillning som pågår i hela landet mellan 1 oktober och 31 mars ger oss möjlighet att bidra med fakta, stället för spekulationer. Foto: Mostphotos

Hur många vargar finns det egentligen?

Nu har vi fått en unik möjlighet att verkligen ta reda på hur många vargar det faktiskt finns. Den insamling av vargspillning som pågår i hela landet mellan 1 oktober och 31 mars ger oss möjlighet att bidra med fakta, stället för spekulationer.

Vid en tidigare varginventering hittade länsstyrelsens spårare bara fem individer. Jägarnas spillningsinsats visade att det fanns minst 13 individer i familjegruppen. Foto: Mostphotos

2017-10-06

Uppfattningen om hur många vargar det finns i Sverige varierar kraftigt. Vi jägare som vistas mest i markerna upplever inte sällan att det finns fler vargar än vad de officiella siffrorna säger. I samband med licensjakterna har det i flera fall funnits betydligt fler vargar än de sex som normalt tilldelats per revir. Andra grupper menar att det snarare är färre.

Men för att få ett bra resultat i spillningsinventeringen krävs att så många som möjligt deltar. Vi vet sedan gammalt att björnstammen tidigare underskattades, men att de första spillningsinventeringarna visade att stammen var betydligt större.

Redan förra inventeringssäsongen samlades det in drygt 3000 DNA-prover i Skandinavien. Jägarna bidrog med cirka 300 prover. Trots att jägarna samlade in en mindre andel visade det sig att det bidrog mycket till slutresultatet.
Tack vare en jägares insats hittades en fjärde individ i ett revir, vilket resulterade i att en föryngring säkrades. Den enskilda spillningen ökade alltså stammen med 10 individer.

På samma sätt bidrog jägarnas stora insatts i Kölstareviret i Västmanland till ny kunskap som annars hade missats. Länsstyrelsen uppgift är att fastställa familjegrupp, inte att räkna alla vargar. Men det gjordes ändå stora insatser i reviret av länsstyrelsen i det arbetet.
Trots det hittade länsstyrelsens spårare bara fem individer. Jägarnas spillningsinsats visade att det fanns minst 13 individer i familjegruppen.

Det finns en stor frustration över vargsituationen i varglänen idag och årets låga licensjakts tilldelning. Vi delar den frustrationen.
Men istället för att ge upp eller bojkotta samarbete med myndigheterna är Jägareförbundets bestämda uppfattning att vi en gång för alla fått möjligheten att visa hur verkligheten ser ut.

Du som vill bidra genom att samla DNA-prov gör det enkelt genom att samla en liten bit av de vargspillningar du hittar.

Information om hur du gör hittar du här!