Rovdjursinventering

Jägareförbundet Dalarna och Gävleborg har gjort en film som ska underlätta deltagandet i spillningsinventeringen på varg.

Film ger inventeringshjälp i Dalarna och Gävleborg

Jägareförbundet Dalarna och Gävleborg har gjort en liten film om hur spillningsinventering av varg går till i praktiken. - Det är viktigt att vi hjälps åt och visar hur mycket varg som finns i landet. Vi hoppas att den på ett enkelt sätt förklarar proceduren så att fler hjälper till, säger jaktvårdskonsulent Erik Matsson.

2017-12-17

- Det är viktigt att så många som möjligt hjälper så att vi kan samla spillning. Resultatet kan innebära att vi får behålla eller till och med öka den så kallade omräkningsfaktorn på konstaterade vargrevir, säger Erik Mattson som tillsammans med jaktvårdskonsulent Jerk Sjöberg varit med och gjort filmen.
- Idag är omräkningsfaktorn 10 vilket gör att det behövs 27 revir för att nå upp de 170-270 vargar som riksdagen beslutat om.
Skulle omräkningsfaktorn kunna höjas till 11 skulle det räcka med 25 revir. Revideras faktorn nedåt blir vi tvingade att acceptera ännu fler föryngringar innan jakt kan tillåtas.
- Därför är det otroligt viktigt att vi alla hjälps åt och bevisar en gång för alla hur mycket varg det finns i landet.