Januari 2022

Var eftertänksam och håll etiken högt. Inrikta jakt på kultingar, årsgrisar fjolingar. Var extra noggrann vid jakt med lös hund eftersom det kan förekomma kultingförande suggor.

Stammens status:
Det mesta tyder på att stammen är stabil men varierar stort inom länet. Stora variationer förekommer även på lokal nivå.

Huvudföryngringsperiod:
Dräktighetstiden hos vildsvin är, liksom hos tamsvin, 3 månader- 3 veckor-3 dagar. Kullstorlekarna bedöms vara normalstora.

Kullstorlek:
Kullarnas storlek verkar vara normala.

Födotillgång:
Födotillgången är god.

Klimat:
Vädret är gynnsamt.

Skadebild:
Skadenivån i Blekinge som helhet är normal för årstiden.

Prognos:
Var extra försiktig då det kan förekomma kultingförande suggor. Årets första kullar har börjat komma.

Rekommendation:
Anpassa jakttryck efter den lokala vildsvinstillgången. Rätt avskjutning av rätt individer är en grundförutsättning för en bra förvaltning och förebyggande av skador. Det finns kultingförande suggor, vilket kräver extra eftertanke. Även om alla vildsvin är lovliga januari månad ut så ska stor försiktighet tillämpas vid jakt.

Ett högt jakttryck på kultingar och årsgrisar är det i särklass viktigaste för att hantera stammen samt att minska skadorna. Inrikta jakten med ett högt jakttryck på kultingar och årsgrisar.

Det är oerhört viktigt att etiken hålls högt! Även om det ska fällas många vildsvin så får vi inte under några omständigheter tulla på etiken eller säkerheten!

2022-02-11 2022-02-11