Juli 2022

Det börjar närma sig en tid då mjölkmognad och mognad i spannmålsåkrarna sker, vilket gör att uppmärksamheten mot dessa måste öka. Jakt i hög spannmål kräver stort ansvarstagande både jaktligt och etiskt av jägarna, inte minst under dygnets mörka timmar. Rikta avskjutningen mot på kultingar och årsgrisar.

Stammens status:
Det mesta tyder på att stammen är stabil som helhet. Stora variationer i täthetsvariationer förekommer inom hela länet. Stora variationer förekommer även på lokal nivå.

Huvudföryngringsperiod:
Dräktighetstiden hos vildsvin är, liksom hos tamsvin, 3 månader- 3 veckor-3 dagar. Kullstorlekarna bedöms vara normalstora.

Kullstorlek:
Kullarnas storlek verkar vara normala till stora.

Födotillgång:
Födotillgången är god.

Klimat:
Vädret är torrt.

Skadebild:
Skadenivån i Blekinge som helhet är normal för årstiden.

Prognos:
Håll vallar och spannmålsfält under uppsikt.

Rekommendation:
Anpassa jakttryck efter den lokala vildsvinstillgången. Rätt avskjutning av rätt individer är en grundförutsättning för en bra förvaltning och förebyggande av skador. Gräsytor och odlad mark besöks ofta av vildsvin. Inrikta jakten för att skydda grödor där så behövs och låt vildsvinen vara i fred i skogen

Det är oerhört viktigt att etiken hålls högt! Även om det på sina håll ska fällas många vildsvin så får vi inte under några omständigheter tulla på etiken eller säkerheten! Inrikta avskjutningen mot årsungar/kultingar.

2022-09-02 2022-09-02