April 2021

Koncentrera jakten till odlad mark och komplettera med åtlar där det inte flyttar grisarna till åkermarken. Avskjutningen ska utgöras av kultingar och brungrisar.

Stammens status:
Vildsvinet förekommer i hela länet. Stammen upplevs minska i länet förutom sydöstra delen. Här upplevs stammen vara stabil till ökande. Vildsvinsstammen har en låg medelålder i hela länet vilket skapar mer problem i lantbruket än vad en äldre stam hade gjort.

Föryngringsperiod:
Nyfödda kultingar observeras nu frekvent, och föryngringen har på många håll kommit igång. Den huvudsakliga föryngringen sker i februari till juni med tyngdpunkt på mars-maj, men små kultingar upptäcks nära på året runt. Aktiviteten har på vissa håll avstannat vilket kan tyda på att suggorna bygger bo och har börjat föda sina kultingar.

Födotillgång:
Vildsvinen har en god födotillgång. Det kommer flera rapporter om att ekollonen varit talrika även hösten 2020. Men det finns lokala variationer varför det inte förekommer ekollon överallt. Nu börjar det så smått växa och det ger mer foder framöver.

Klimatet:
Klimatet är gynnsamt.

Skadebild:
Viss ökning av bökskador ses efter att snön försvann och skador förekommer på flera håll i länet. Vanligast är skador kopplade till betesmark och vallar. På vissa håll och fram för allt i norra länet, sker bök och födosök på höstsäden, vallar och betesmarker. Behåll hög vaksamhet på odlad mark och håll fortsatt i med jakten kring odlad gröda.

Prognos:
Det har fötts och föds kultingar i hela länet. Vi kan förvänta oss en förhållandevis lugn period, med mindre rörlighet.

Rekommendation:
Jakten får fram till den 15/4 endast ske efter årsgrisar <12 månader. Därefter blir även de vuxna grisarna tillåtna, men var försiktiga. Inrikta jakten helt mot brungrisarna, detta ger färre skador. Att skjuta bort en sugga leder till stort lidande för de kultingar som svälter ihjäl och äldre kultingar som överlever skapar onormalt stora skador. För att jakten ska få större effekt på skadenivån är det nödvändigt att fortsätta öka medelåldern i stammen. Uppfattningen är att utvecklingen går åt rätt håll, men det är fortsatt hög andel kulting och årsgris som gäller. 8 av 10 fällda vildsvin ska vara yngre än 12 månader.

Svenska Jägareförbundet avråder helt från användningen av sockerbetor och andra rotfrukter vid utfodring/åtling. Lämpligt fodermedel på åtlar är grovfoder som ensilage och spannmål, ärtor, majs och bönor. Lägg gärna ut halm på åtelplatsen, det uppehåller vildsvinen längre på åteln och det blir en ljus bakgrund som ger bättre och säkrare jaktskott. Halmen kan suggan också använda för att isolera sin bobale med, åt kultingarna.

Fortsätt också att söka vildsvinen i närheten av odlad gröda. Viktigt att vi alltid störa vildsvinen där de skapar problem. Jaga i dialog med lantbruket för att lägga tiden på rätt åkrar. Rätt uttag, det vill säga årsgrisar, i kombination med ett bra samarbete jaktgrannar och markägare emellan har en bra effekt på skadorna.

Var ytterst noga med jaktetiken och se till att alltid ha tillgång till en särskilt tränad eftersökshund innan jakten börjar.

2021-04-06 2021-04-06