Oktober 2020

Stammen i södra delarna av länet upplevs som stabil eller något ökande. I norra delarna av länet där stammen är mer i etableringsfas upplevs stammen öka. Sammantaget ser vi en ökande stam mycket tack vare flera milda vintrar. Även avskjutningsstatistiken visar att vi skjuter fler vildsvin i länet.

Huvudföryngringsperiod
De flesta kullar föddes under mars och april. Det kommer dock fortfarande in rapporter om randiga kultingar, även om de är få.

Kullstorlek:
Normal storlek eller något större.

Födotillgång
Än så länge är det gott om foder för vildsvinen både på öppna marker och i skogen.

Skadebild:
Sommaren orsakade en del problem i växande gröda. Nu är dock grödorna skördade och jakten för att motverka skador på fält går in i en något lugnare fas. Fortsatt gäller det dock att ha bevakning på växande gröda och höstsådder. Framförallt brukar det kunna vara problem vid blöta perioder då jorden blir lättbökad.

Rekommendation:Vi gå nu in i en period där man kan bedriva jakt i större omfattning på vildsvin i skogsmarken. Hundjakten är nu igång för fullt och kan vara en effektiv jaktmetod. Här gäller det som vid all annan jakt att hålla en hög etik och använda hundar som är lämpliga för ändamålet. Hundar som är för närgångna och kan bita vildsvin skall ej användas utan munkorg. Åteljakten är annars den effektivaste jaktmetoden om man eftersträvar att skjuta ett stort antal vildsvin.  Inrikta helst jakten på yngre vildsvin men om målsättningen är att minska stammen måste man även skjuta hondjur. Denna tid på året är då en lämplig period men som alltid gäller det att vara observant så att det inte rör sig om spendragna suggor.

Så länge vi har mild väderlek är inte vildsvinen i behov av någon stödjande utfodring. När kylan slår till kan man utfodra vildsvinen med mindre fodergivor men Jägareförbundet avråder från att använda rotfrukter och då framförallt sockerbetor.

Behöver man hjälp med jakt för att skydda grödor och inte har några jägare som jagar på marken rekommenderar vi vår tjänst vildvinshjälp.se där lantbrukare kan anmäla sig och sättas i kontakt med jägare som frivilligt ställer upp utan kostnad.

Sist men inte minst så vill vi uppmana att man är uppmärksam på sjuka eller döda vildsvin som hittas i naturen. Afrikansk svinpest som finns på flera ställen i Europa kan spridas till Sverige och för att snabbt kunna agera vid en sådan situation är SVA mycket intresserade av att få in rapporter om sjuka eller döda vildsvin.

2020-11-20 2020-11-20