Maj -18

Föryngringen är i avtagande men sena kullar kan finnas. En försiktighet till att ensamma suggor kan ha kultingar i närheten. Vildsvinen är etablerade i princip hela länet med litet undantag av Östgötaslätten. Varierande tätheter finns även inom enskilda älgskötselområden.

Stammens status:

Stabil till ökande, men med lokal variation i täthet.

Huvudföryngringsperiod

Avtagande men pga ombrunst m.m. så kan sent födda kultingar finnas under hela året.

Kullstorlek:

Normala till stora kullar.

Födotillgång

Den är god och värmen har gjort att växtligheten har kommit igång.
Klimat:
Varmt och
Skadebild:
En period där nysådd kan få problem.

Prognos (Vad kan vi förvänta oss i närtid beträffande stammens status och skadebild):

En varm period där växtligheten frodas och därmed gott om mat. En kort period med nysådd kan problem

Rekommendation:

Denna period är det viktigt att tänka på etiken. För att uppnå en effektiv jakt där skrämseleffekten blir stor så beskatta kultingar på den plats man vill skydda grödor/vallar. Flockdjur lär sig snabbt och undviker platser som upplevs farliga. Beskattningen sker främst på unga individer dvs. kultingar. Utfodring med sockerbetor avråder SJF ifrån oavsett årstid.

Länstext:

Vildsvinen är etablerade i princip hela länet. Varierande tätheter även inom enskilda älgskötselområden. Skadebilden är också varierande och förvaltningen måste anpassas utifrån förutsättningarna på lokalplanet utifrån rådande täthet och skadeläge.

Maj:

Stammen är stabil i länet som helhet men med lokala variationer både upp och ner.

Färg på kartan: Grön

2018-05-02 2019-06-12