Vilt

- Invasiva arter har visat sig vara det största orsaken till att inhemska arter dör ut och arbetet med att stoppa denna utveckling ställer sig Svenska Jägareförbundet bakom, säger P-A Åhlen, projektledare Mårdhundsprojektet. Foto: Privat

Förbundet stödjer internationell kamp mot invasiva arter

Svenska Jägareförbundet stödjer det internationella samarbetet med att utrota invasiva (främmande och skadliga) arter via utmaningen The Honolulu Challenge on Invasive Alien Species som startade i september 2016.

Logotyper naturvårdsorganisationer

Svenska Jägareförbundet är bara en av många namnkunniga naturvårdsorganisationer som antagit utmaningen att minska antalet invasiva arter.

2016-11-30

- Invasiva arter har visat sig vara det största orsaken till att inhemska arter dör ut och arbetet med att stoppa denna utveckling ställer sig Svenska Jägareförbundet bakom, säger P-A Åhlen som deltog i IUCNs kongress i Honolulu tillsammans med 10 000 andra delegater.
P-A är också projektledare för det svenska Mårdhundsprojektet som arbetar med att stoppa mårdhundens framfart i Sverige.
I Sverige räknas bland annat också minken och tvättbjörnen som en invasiv art som ska bekämpas.
- De senaste tio åren har fem tvättbjörnar avlivats i Sverige. Vi vill inte ha in dem i landet.
- Tyvärr ökar invasionen av främmande arter konstant på grund av människors och varors ökade rörlighet i världen.
Idag finns cirka 1400 introducerade arter i den svenska landmiljön och ett hundratal främmande arter har etablerat sig i svenska sjöar, vattendrag och i havsmiljön.
Under kongressen beslutades om ett gemensamt mål att 2020 ha fördubblat antalet utrotningsåtgärder i världen.

IUCN (The International Union for Conservation of Nature) består av både myndigheter och ideella organisationer från 200 länder och är världens största naturvårdsnätverk.
En invasiv art är en art som införts till områden utanför det ursprungliga utbredningsområdet. Den sprider sig av egen kraft och hotar hela den biologiska mångfalden där de introducerats. Det innebär bland annat negativa effekter på flora och fauna, människors hälsa, jordbruk, ekonomi med mera.

Madeleine Lewander