Vilt

Efter sommarens extrema torka är det klokt att vara observant på de lokala förhållandena, och vara litet extra försiktig med uttaget under bockjakten, råder Fredrik Widemo. Foto: Sten Christoffersson

Påverkas jakten på råbock 2018 av torkan?

Många ställer frågan om hur värmen och torkan kan påverka smyg- och vaktjakten på råbock den 16 augusti.
- Var observant på väderförhållandena och lite extra försiktig med uttaget, råder Jägareförbundets forskningsansvarige Fredrik Widemo.

2018-08-03

- Mycket kan förstås ske vädermässigt på två veckor. Smyg- och vaktjakt stör inte viltet nämnvärt, men fortsätter det likadant som nu kan man fundera över hur stor den naturliga dödligheten kommer vara, säger Fredrik Widemo.

- Att stöta viltet från de skuggiga och förhoppningsvis fuktiga miljöer de tagit sin tillflykt till känns olämpligt som det är just nu. Även om vi börjar vi få regn och lägre temperaturer så kommer bockarna troligen vara i litet sämre kondition än vanligt, vilket påverkar köttkvaliteten.

- Sammantaget är det nog klokt att vara observant på de lokala förhållandena, och vara litet extra försiktig med uttaget, säger Fredrik Widemo