Jaktkort hos SCA - Rapportera avskjutning av småvilt - Svenska Jägareförbundet

Jaktkort hos SCA - Rapportera avskjutning av småvilt

Ert bidrag till avskjutningsstatistiken är mycket viktig för den framtida jakten i Sverige. Avskjutningsstatistik är ett viktigt förvaltningsverktyg för att följa viltstammarnas utveckling och myndigheter och beslutsfattare använder i hög grad vår avskjutningsstatistik som grund för sina beslut om jakttider.

Tack för att du rapporterar!

Så här rapporterar du din avskjutning när du löst småviltskort och jagat på SCA:s marker.

1. Ladda ner appen viltdata till din mobiltelefon
  • Android
  • Iphone (iOS)
  • Eller sök på Viltdata i App Store eller Google Play
  1. Öppna appen på din telefon och registrera dig genom att ange för- och efternamn.

2. Klicka på ”Mina jaktlag” och därefter på det brandgula plustecknet och ange områdets jaktlagsnyckel. Jaktlagsnyckeln för just ditt jaktområde hittar du i de länsvisa listorna via länkarna nedan. Eller i bekräftelsemejlet om du löst ett dygnskort.

Klicka därefter på ”Lägg till” för att spara registreringen.
    Jaktområdet har nu lagts till under fliken ”Mina Jaktlag”. Detta behöver bara göras en gång om man jagar på samma område flera tillfällen eller år.

3. Klicka på ”Karta” och därefter på det brandgula plustecknet i det nedre högra hörnet, eller tryck på kartan med ett ”långt tryck” där du fällt ett vilt.

4. Tryck på rutan ”Ange aktuellt jaktlag” och välj det aktuella jaktområdet i listan.

5. Välj artgrupp (klövvilt, fågel, övrigt) genom att klicka på någon av knapparna överst på sidan. Välj sedan art genom att klicka på rutan ”välj art” och välj den aktuella arten i listan.

6. Ange datum i rutan ”Datum”

7. Ange antal av den aktuella arten i rutan ”Antal”. Har inget vilt fällts anges antalet 0 (noll).
    Obs! Om Dygnskort lösts för flera jägare är det gruppens totala avskjutning som ska rapporteras

8. Klicka på den brandgula knappen ”REGISTRERA” längst ned för att spara och registrera.

9. Klart!

Kontakta jaktvårdskonsulent Magnus Hansson om du har frågor eller behöver hjälp med rapporteringen:
magnus.hansson@jagareforbundet.se 010-584 70 44

OBS! Hittar du inte ditt jaktområde i listorna beror detta på att området ännu inte lagts in i systemet och tilldelats jaktlagsnyckel. Arbetet med detta pågår just nu och listorna kommer uppdateras så fort det är klart. Var vänlig och återkom senare i så fall.

2021-05-27 2021-06-30