Allt du behöver veta om viltkött - Svenska Jägareförbundet

Allt du behöver veta om viltkött

"Fyllesvin", ett av alla viltrecept.

Se alla viltrecept - klicka här!

Fasan i Årets Kock- finalen

När finalen i Årets Kock avgjordes torsdag 2 februari var fasan var en av huvudråvarorna En råvara som ingen kockarna hade erfarenhet av tidigare! Vann gjorde Johan Backeus, med en finstämd fasanrätt med blomkål i olika varianter.
När åtta av Sverige absolut främsta kockar under en månad tränar på att hitta det perfekta tillagningssättet på fasan utvecklas mycket kunskap kring viltmatlagning.
Eftersom bröst och lår har så olika egenskaper lagades de var för sig. Alla övergav försöken att tillaga fågeln hel.
Eftersom fasan är ett så magert kött och lätt blir torrt, blev lösningen för de flesta kockar att använda cirkulator/ sous vide, dvs att baka brösten i vacpåse i vattenbad 54-55°. Av låren gjorde flera kockar färs, mousse eller rilette (Rilette är ett långkokt kött, som plockas i långa trådiga bitar, som pulled pork ungefär).

Gäster på middag? Blanda finbitar och fulbitar

Många gäster men bara en liten filé eller ryggbiff i frysen? Hur får man det att räcka till alla? Gör som Pelle Johansson, köksmästare på KB, och blanda ett långkok på vildsvin med några tunna, tunna skivor filé på varje tallrik. Se exempelvis receptet på "Fyllesvin" i receptsamlingen.

Godaste Gå-bort-presenten
finns i din frys: Viltkött!

Nu bjuder vi på fin presentpåse som gör det ännu roligare att ge bort viltkött. Läs mer!

Tommy Myllymäki tipsar

I somras gästades Öster Malma av stjärnkocken Tommy Myllymäki – men besöket handlade inte om mat. Tommy var på Öster Malma för att utbilda sig till jägare. Under jägarexamenskursen passade vi på att fråga honom om viltmatlagning. Det blev ett samtal om smaker från skogen. Läs mer!