Ett fällt vilt är ett livsmedel - Svenska Jägareförbundet

Ett fällt vilt är ett livsmedel

Per-Arne Olsson på Eriksberg i Blekinge betonar vikten av att ha koll på fukt och temperatur.

Tänk på hygien

Så fort viltet har fallit så ska du tänka att du har ett livsmedel framför dig och hantera det med samma hygienkrav och samma omsorg som övriga livsmedel.

Öppna inte djuret i skogen

En falukorv skulle du aldrig öppna förpackningen på och sedan dra i ett snöre över en leråker. På samma sätt ska du vara väldigt försiktig med att öppna och ta ur ett djur i naturen. Ta hem det till slaktboden om möjlighet finns. I annat fall öppna djuret så minimalt som möjligt i naturen. Förhållanden är olika och avsvalningen är viktig att tänka på också.

Viltkött
Så snart djuret har fallit ska du se den här bilden framför dig. En hjortkalv ger allt detta kött plus några kilo färs.

Fukt skapar bakterier

Var noga med att inte ha för mycket fukt i rummet där du hänger viltet. Fukt gynnar bakteriehärdar. Se till att sörja för god luftomväxling och om möjligt ha en utsugsfläkt i lokalen där du hänger djuret. Spola med vatten så lite som möjligt och aldrig på den flådda kroppen. Torka bort blodrester med papper.

Inte för varmt, inte för kallt

Anpassa tillvaratagandet efter väder. Det är skillnad på att hantera en råbock en varm augustidag och att hantera ett fällt rådjur i december när det kanske är 20 grader kallt. Är det varmt gäller det att inte få värmeskador. När det är kallt gäller det omvända – då måste man undvika för snabb nerkylning för att få bra köttkvalitet.

2015-01-13 2015-06-15