Säl till middag? - Svenska Jägareförbundet

Recept på rökt säl med mangosalsa är ett av fyra sälrecept på viltmat.nu. Receptet på mangosalsa är ett perfekt tillbehör till mycket annat vilt i sommar. På bilden serveras den till rådjur. Foto: Lena Runer

Säl till middag?

För några år sedan gav Jägareförbundet t en bok om säl, "Säl, hylje, sel". I boken hittar man bland annat några recept. Vad sägs om sjögräslindad sälnacke? Säl med krämig kantarelltortilla? Säl med mangosalsa? Eller säl med timjansmörsås?

2018-05-29

När sälstammen ökade längs både Sveriges, Norges och Finlands kuster samlades länderna kring ett gemensamt projekt för att ta tillvara traditionen att nyttja sälen som förnyelsebar resurs. Projektet resulterade bl a i en bok Säl Hylje Sel, som beskriver traditionell kunskap och tidsenliga metoder för tillvaratagning av sälen. Den som får tag på fint sälkött kan skapa spännande måltider med ett magert och nyttigt livsmedel med recept ur boken. Förr ansågs det vara rena hälsokuren. Lycka till!

Här hittar du fyra recept på säl!

Sjögräsmarinerad sälnacke med gräslök och basilikapesto
Grillad sälfilé med fänkål och ramslök, rökt rödvinsky och kantarelltortilla
Ugnsbakad sälfilé med timjansmörsås och honungsbakad Västerbottenost
Rökt säl med mango- och avokadosalsa