Ytterlår är kanske bästa biten på ett vildsvin, tycker Henrik Norström Där finns mycket smak. Behåll gärna fettkappan på när du tillagar den.

Stjärnkockens bästa kryddblanding och tips om bräsering

Svartpeppar, fänkålsfrön och rosépeppar, mortlat tillsammans. Den kryddblandningen är stjärnkocken Henrik Norströms favorit till vilt, tipsade han om på en vildsvinskväll som Jägareförbundet ordnade tillsammans med Cervera i Stockholm.

2017-10-11

Svartpeppar, fänkålsfrön och rosépeppar, mortlat tillsammans.
Den kryddblandningen är stjärnkocken Henrik Norströms favorit till vilt, tipsade han om på en vildsvinskväll som Jägareförbundet ordnade tillsammans med Cervera i Stockholm.

Salt och peppra köttet och bryn det i stekpannan. Gnid sedan in köttet i kryddblandningen med svartpeppar/fänkål/rosépeppar och sätt in i 125° ugn, tills köttet är 56 °.
Henrik pratade sig också varm för att bräsera viltkött.
Bräsera betyder att du först bryner köttet, och sedan låter det puttra i vätska tills det blir mört. Öl ger god smak, och perfekt när du ska brässera något.
Så här i älgjaktstiden är ölbräserad älg en lättlagad rätt, där du lagar allt i en gryta.
Använd till exempel högrev, eller ytterlår:
Skär köttet i skivor, bryn det i pannan och lägg i en gryta, häll i en flaska öl och viltfond så att det täcker köttet. Lägg också i brynta gula lökar, cirka 10 hela svartpepparkorn och en kvist timjan. Låt puttra under lock cirka 4 timmar tills köttet är nästan klart, lägg då i små hela potatisar och låt koka tills potatisen är klar. Sätt fram hela grytan på bordet.

  • Dela med e-mail
  • Skriv ut
2017-10-11 2017-10-11