Tommy Myllimäki tipsar - Svenska Jägareförbundet
bakgrund

Tommy Myllimäki tipsar

I somras gästades Öster Malma av stjärnkocken Tommy Myllymäki – men besöket handlade inte om mat.

2016-10-17

 Tommy var på Öster Malma för att utbilda sig till jägare. Under jägarexamenskursen passade vi på att fråga honom om viltmatlagning. Det blev ett samtal om smaker från skogen. Några tips från Tommy:

Torka svamp och mal till pulver
Torkad svamp är en fantastisk smaksättare till vilda rätter. Karl Johan-svamp är favoriten, men även annan torkad svamp som trattkantareller går bra. Tommy maler den torkade svampen till ett pulver i en kaffekvarn, och använder sedan den malda svampen i såser, grytor, buljonger mm. Den torkade svampen ger mycket smak – ett tips är att använda färska champinjoner från butiken för konsistensens skull, och förstärka svampsmaken hos champinjonerna med att strö över lite pulver av torkad och mald skogssvamp.

Friterad fönsterlav som snacks
Passa på att plocka hem fönsterlav när du är i skogen. Gott som snacks. Fritera i neutral olja, strö på flingsalt och lite mald torkad svamp (se ovan) för att förstärka skogssmaken. Servera med en skål gräddfil att doppa fönsterlaven i.

Tre av Tommys recept på viltmat.nu

Bland recepten på viltmat.nu finns tre recept ur Tommys alldeles nya bok Kött, Vilt och Fågel, som kom ut nu i oktober på förlaget Natur & Kultur. Ett kapitel handlar bara om vilt, men det är inte bara bland viltrecepten man ska bläddra om man som jägare har fullt med vilt i frysen. Det är bara att byta ut nöt mot älg, fläsk mot vildsvin, lamm mot rådjur, kyckling mot fasan.

  • Dela med e-mail
  • Skriv ut
2016-10-17 2016-11-07