Vilt på julbordet - Svenska Jägareförbundet

Foto: Lena Runer

Vilt på julbordet

Gravad älg, kryddrökt rådjursbog och vildsvinsskinka hör till favoriterna på Öster Malmas julbord enligt Kent Rörland. Som kökschef på Svenska Jägareförbundets viltrestaurang med 4000 julbordsbesökare vet han vad han talar om. Och visst är det just sådan julmat du också vill äta; hållbar, god, naturlig, mager, nyttig och full av skogens smaker.

2017-12-14

Kent har valt ut tre favoriträtter; gravat viltkött, bog med röksmak och vildsvinskskinka.

GRAVAD ÄLG (eller annat vilt)

Vi börjar med gravat viltkött som sedan bara ska skivas och ätas – med goda tillbehör som nobissås eller julröda lingon och potatis. Kanske en grönsallad med skivad grönkål, vitkål, morötter och ruccola till. Och lättkokt brysselkål i halvor. Eller potatisgratäng. Passa på att tömma kylen, ta vara på grönsakerna som finns och blanda.

Grava gör du lätt, välj bland recepten på viltmat.nu;

Se till att köttet är riktigt kallt (nästan fryst) när du skär upp det i tunntunna skivor.

KRYDDIG RÅDJURSBOG MED RÖKSMAK

Rådjursbog är inte alltid så lätt att få till bra. Men när du röker den blir den läcker. Om du inte har en rök kan du krydda köttet med Hicory Liquid Smoke, och laga köttet enkelt i ugnen.
Krydda köttet med julkryddor; nejlika, stjärnanis, rostade fänkålsfrön, färsk rosmarin och timjan, peppar och salt (använd nitritsaltom du vill att den röda färgen ska finnas kvar).
Pensla med Hickory Liquid Smoke.
Sätt på ugnen på 90 grader.
Sätt in köttet i ugnen i fem timmar.
Nu är köttet klart. Låt kallna. Skär upp och njut!

VILDSVINSSKINKA

Först rimmar du skinkan, på samma sätt som vanlig julskinka.
Sen in i ugnen i 120 grader.
Ta ut skinkan när köttermometern står på 60 grader.

Till griljeringen blandar du skånsk senap med vanlig senap samt rivet apelsinskal, malen nejlika och majsmjöl (så att den gula färgen finns kvar). Griljera i 230 graders ugn i 3-4 minuter.

Klart att sätta sig till bords och önska god jul.

För god blir den!

2017-12-14 2018-06-15