Prylar för slaktboden - Svenska Jägareförbundet

Prylar för slaktboden

Engångshandskar, sprayflaska med ättika som hindrar bakterietillväxt, gasflaska för att sveda bort pälsstrån. Bra saker att ha i slaktboden.

Det viktigaste för att få ett gott och mört kött är naturligtvis kunskap och medvetenhet! Men det finns utrustning som gör hanteringen lättare. Här har vi listat några prylar som kan förenkla och förbättra arbetet i slaktboden.

Egentligen är slaktbod ett felaktigt namn i jaktsammanhang. I slaktboden slaktas ju inga älgar, rådjur eller vildsvin. Hanteringsplats är ett mer korrekt ord för platsen där vi tar hand om och hänger det fällda viltet.

Det viktigaste för att få ett gott och mört kött är naturligtvis kunskap och medvetenhet! Men det finns också utrustning som gör hanteringen lättare.

"Intresset för att ta hand om viltköttet på allra bästa sätt har ökat de senaste åren. Efterfrågan på kylaggregat är ett exempel. Förr sålde vi kanske 2-3 kylaggregat varje år, i år har vi redan sålt över 100. Fler och fler jaktlag bygger kylrum för att kunna hänga köttet i rätt tempratur under kontrollerade former, och därigenom få ett godare kött.", säger Mattias Johansson, säljare på NIMA i Örebro som levererar utrustning till många jaktlag.

Prylar att önska till slaktboden

Här har vi listat några prylar som kan förbättra vilthanteringen i slaktboden.

Kylaggregat

Behövs när du bygger ditt eget kylutrymme. Med ett kylrum kan du hänga köttet i rätt temperatur under kontrollerade former och därigenom få ett godare kött. Kylaggregat finns med olika kapacitet beroende på kylrummets storlek. Kostnad cirka 9 000–12 000 kr.

Vacuummaskin

Vacuumpackat kött håller längre i frysen. Är hygieniska och lätta att hantera. De billigaste varianterna av vacuummaskiner för 1–4 000 kr är lämpliga för hemmabruk, men de klarar inte av mer än 10-15 påsar i rad. Sen behöver maskinen vila. Ska man vacuumpacka köttet från en hel älg, behövs en mindre proffsmaskin för cirka 12 000 kr.

Köttkvarn

Ska man mala mycket viltfärs är en robust köttkvarn en bra investering. Proffsmodellerna har olika hålskivor beroende på hur grovmalen eller finmalen du vill ha färsen. Räkna med en investering på 4000–16 000 kr.

Mörningstimer

En dygnsgradsmätare mäter temperatur, luftfuktighet och talar om när du uppnått rätt anrtal dygnsgrader. Finns bland annat i Jägareförbundets Webbshop.

Elektrisk insektsdödare

En elektrisk flugfångare lockar till sig flugor under natten. När insekten kommer i kontakt med apparaten får den en elektrisk stöt och dör. Döda insekter samlas i en behållare i apparaten. Kan sättas på väggen. Kostnad från cirka 800 kr och uppåt.

Viltsäckar

Viltsäck är ett alternativ för att hålla flugorna borta. Kostar cirka 40 kr/styck.

Engångsförkläden, engångsskyddsrockar och engångshandskar

Ett enkelt sätt att förbättra hygienen.

• Engångsförkläden, ca 140 kr för 100 styckenA.
  • Engångsskyddsrockar/besöksrockar som du kan sätta utanpå jaktkläderna när du tar ur och styckar, kostar cirka 12 kr styck när du köper 25 st.
  • Engångshandskar finns i vanliga livsmedelsbutiker, färgaffärer och liknande.

Knivsterilisator

Här stoppar du i knivarna för att döda bakterier. En sterilisator för 4 knivar kostar drygt 3000 kr.
Ett alternativ är en vanlig elektrisk vattenkokare där du kokar upp vatten, och sedan häller vattnet över knivarna i en bunke.

Stora skärbrädor/skärplattor

Stora rejäla skärplattor i polyetenplast är bra att ha när du styckar. 35x70 cm kostar 500 kr.
Ett bra alternativ är engångsskärbräden i vaxad papp. Säljs bland annat i 50-pack på Tallriksfabriken (adress nedan).

Knivslip

Med välslipade knivar går urtagning och styckning lättare. Det finns enkla knivslipar från 700 kr till proffsmaskiner för 20 000 kr.

Första Hjälpen-tavla

Ett första Hjälpen-kit på väggen, med plåster, förband, decinficering. Det är ovärderligt när du skär dig under styckning och urtagning.

Charkbackar med lock

När du styckar mycket kött är det suveränt att använda plastbackar med lock.

Utsugsfläkt

Se till att du har bra ventilation där du hänger viltet. Extra utsugsfläktar behövs ofta. Kolla på byggvaruhusen.

Rök

Idag finns det digitala rökar som är bekväma att hantera. Du programmerar bara in röktiden, sen sköts allt automatiskt. En Bradleyrök Digital kostar 4-7000 kr.

Annan bra utrustning

• Såg
  • Styckbord i bra arbetshöjd
  • Knivar

Användbara adresser

NIMA

Har utrustning till slaktboden, titta under rubriken Slakt – jakt – fritid.
Skyddskläder, engångsförkläden och liknande hittar du under rubriken Kläder – skor- skydd - hygien.
www.nimaab.se

Jägareförbundets Webshop

Som medlem i Svenska Jägareförbundet får du 10% rabatt på utvalda produkter hos: Jaguargruppen, Interjakt & Jaktia.
butik.jagareforbundet.se

Tallriksfabriken

Engångsskärplattor i vaxad papp Storlek 40x70. En kartong med 50 stycken kostar 165 kr plus frakt (10 kartonger är fraktfritt).
order@tallriksfabriken.se eller anna@tallriksfabriken.se
www.tallriksfabriken.se

Läs mer om slaktbod och vilthantering

Lasses viltskola

Här kan du köpa böckerna Älgen efter skottet (265 kr), Vildsvinet efter skottet (270 kr) och Slaktboden (209 kr) I boken Slaktboden får du tips på både en enklare slaktbod och en påkostad slaktbod.
www.devella.se/lassesviltskola

Har du fler slaktbodstips eller adresser?

Maila info@viltmat.nu

2015-01-13 2015-06-15