Fem tips före styckning - Svenska Jägareförbundet

Svenska Jägareförbundet

Meny

Fem goda tips före styckning. Foto vildsvin: Mostphotos

Fem tips före styckning

Kent Nilsson, viltmästare på Kustlandets viltförvaltning i Småland ger goda råd. Använd plasthandskar, ta inte ur förrän djuret hänger, och bäckenhäng viltet. Det är några av Kents tips för bättre köttkvalitet.

Ta inte i köttet med händerna!

Använd plasthandskar och se till att en hand alltid är ren. Tvätta händerna ofta! Jag ser ibland jägare stå och slita i pälsen med i en hand och hålla med andra handen i köttet under tiden. Då får man garanterat bakterier i köttet. Ta nya handskar ofta.

Försök bäckenhänga viltet för att få ett mörare kött

Musklerna ska vara i avslappnat tillstånd för att köttet ska bli mört. När du bäckenhänger sträcks inte musklerna, vilket är en fördel i mörningsprocessen.

Kyl inte kroppen för snabbt

Låt djuret svalna långsamt ett par dygn i ett rum med temperatur över 10 grader innan du hänger in det i ett kallare rum.

När du styckar efter hängningen, var inte för snål!

Ett kött som är helt blodfritt smakar bättre. Rensa ordentligt och ta bort rejält runt skotthål. På så sätt får du bort ev blyrester. Det är även viktigt för smakens skull, men också för att undvika att bakterier kommer in i köttet.

Låt inte älgen ligga för länge på sidan i skogen

Köttet kan bli värmeskadat på sidan som ligger mot marken. Försök lägga älgen på mage medan du väntar på transporten till slaktboden.


  • Dela med e-mail
  • Skriv ut
2018-12-03 2019-01-07