Godaste påsksteken är vild - Svenska Jägareförbundet

Så här kan du servera viltsteken: Skär i tunna skivor och lägg ovanpå rostade rotfrukter. Servera med en klick krämig potatispuré, och gärna en god sås. Foto: Lena Runer

Godaste påsksteken är vild

En saftig lammstek som doftar vitlök, rosmarin och timjan är en klassisk festmat under påsken. Har du rejäl bit viltkött i frysen, blir den en perfekt påskstek. Vad blir det i år? En påskstek på älg, rådjur, dovhjort eller vildsvin?

Gör så här:

Salta och peppra köttet och i stekpanna runt om så att den får fin stekyta. Skär några vitlöksklyftor i tunna skivor. Lägg köttet i en form, klappa in rejält med vitlök, rosmarin och timjan, lägg en rejäl klick smör i formen och ställ in i 125 grader ugn. Ös gärna med lite smöret i formen då och då under stekningen, så att ytan får mer smak och inte torkar.
Ta ut steken när ugnstermometern visar 58 grader. Låt vila minst 15 minuter innan du börjar skära i köttet. När innertemperaturen sjunkit till ungefär 40 grader går det att skära utan att det blir blodigt.

Se alla våra viltrecept!

2019-04-01 2019-04-02