Grilla vilt i sommar - Svenska Jägareförbundet

Chimichurri är en argentinsk röra som är god till grillat viltkött. Foto: Lena Runer

Grilla vilt i sommar

Lägg en bit viltkött på grillen och servera sedan med en god chimichurri-röra. Så enkelt är det att göra en fräsch viltmiddag i sommar.

Grillat vildsvin. Foto: Lena Runer

1. Rumstemperera köttet
Låt köttet ligga framme i rumstemperatur några timmar. Då blir tillagningen jämnare och det är lättare att få köttet fint rosa.

Om köttet är kylskåpskallt när du lägger det på grillen är det lätt att köttet blir bränt och torrt på ytan, men fortfarande kallt och rått inuti.

2. Grilla långsamt i omgångar och pensla med fett
Salta och peppra köttet runt om, och grilla först på hög värme så att du får fin grillyta. Lägg sedan köttet på en svalare del av grillen en stund och pensla med smält smör blandat med en gnutta pressad vitlök. Om köttbiten är tjock, pensla gärna med smör i omgångar, och flytta mellan lite svalare och lite varmare delar av grillen. Upprepa tills innertemperaturen på köttet är 54-56 grader.

3. Låt köttet vila
Om du låter köttet vila minst tio minuter innan du skär upp det stannar köttsaften kvar i köttet och det blir saftigare. Rulla gärna in i smörpapper medan det vilar.

Chimichurri

Toppa det grillade köttet med lite chimichurri när du serverar det. Chimichurri är en argentinsk röra som är god till grillat viltkött.
Du behöver:

• 1 dl färsk bladpersilja, finhackad
  • 0,5 dl färsk oregano, finhackad
  • 1 vitlöksklyfta, finhackad
  • 2 stjälkar salladslök eller 1 rödlök, finhackad
  • 1 dl olivolja
  • 5 cocktailtomater, finhackade
  • 1 citron eller 2 lime, rivet skal och saft
  • 1 msk rödvinsvinäger
  • ½ chilifrukt, finhackad
  • salt och peppar

Ta bort de grövsta stjälkarna på bladpersiljan och hacka bladen fint. Hacka även oreganon, vitlöken, salladslöken/rödlöken, tomaterna och chilifrukten fint. Blanda allt och tillsätt vinäger, saft och rivet skal av citron/lime. Blanda i olivoljan. Smaka av med salt och peppar.

Varianter: Chimichurrin kan varieras, ta vad du har hemma. Har du ingen oregano, ta någon annan färsk krydda, vissa har hackad mynta i sin röra, andra färsk koriander.

2021-06-22 2021-06-29