Finalisterna klara – vem vinner Årets Viltkrog 2021? - Svenska Jägareförbundet

Viltmat.nu

Tre finalister i Svenska Viltmatakademins utmärkelse Årets Viltkrog.

Finalisterna klara – vem vinner Årets Viltkrog 2021?

Priset ”Årets Viltkrog” tilldelas den restaurang i Sverige som på bästa sätt marknadsför och presenterar viltköttet för sina goda egenskaper som råvara och möjligheter till förädling och utveckling i sin verksamhet. De tre finalisterna är nu klara och vinnaren utses på Årets Viltdag 20 augusti.

Andreas Landén. Foto: Markus Crepin

2021-05-21

Trots pandemin och svårigheterna för restaurangbranschen att bedriva verksamhet senaste året, står tre kandidater klara som finalister för 2021: Restaurang Jord i Linköping, Lux Dag för Dag i Stockholm och Färna Herrgård i Skinnskatteberg. De har tagit sig hela vägen till prispallen för Svenska Viltmatakademins utmärkelse Årets Viltkrog.

Restaurangen Jord i Linköping har blivit nominerade till Årets Viltkrog för andra året i rad.
Förra året vann de dessutom utmärkelsen. De har ett ganska unikt koncept som går ut på att halva arbetstiden är i skogen, halva tiden på krogen.

– Vår vision är att ta till vara på det som finns runt omkring oss. Vi skjuter vårt eget vilt och plockar det mesta själva som serveras på tallrikarna. Det är mer än ett jobb, det är en livsstil. Att det uppskattas och vi blir nominerade i år igen, känns helt underbart, säger Andreas Landén, köksmästare restaurang Jord.

Totalt har 20 restauranger blivit nominerade till priset 2021, se hela listan här.

Juryn som består av Gert Klötzke, Anders Levén och K-C Wallberg har noggrant utvärderat dessa restauranger på plats, och deras motivering lyder:

Färna Herrgård: ”Genom spännande följsamhet mot naturens och viltets kalendrar låter Färna herrgård råvarornas bästa få styra kvällens meny. Med märkbar stolthet över Bergslagens skafferi görs bonden och skogen till hjältar.”

Lux Dag för Dag (vinnare 2018) ”Den kunniga personalen på Lux Dag för Dag visar sin säkerhet och stolthet över ett eget viltarbete i skog och mark när köket bjuder viltmat med både hetta och krämig textur. Närmare viltet än så här går inte att komma i huvudstaden.”

Restaurang Jord (vinnare 2020) ”Med sin gemytliga hållning tar Restaurang Jord unik kontroll över hela råvaruresan, från jakt och transport, till mörning, styckning och tillagning. Den kunniga och pålästa personalen håller viltet på menyn året om.”

– Vi tar råvaran från början till slut. Vi är med genom hela processen som sätter yttersta respekt för råvaran. Att komma till final är även ett fint kvitto på allt hårt arbete personalen tillsammans lägger ner och vad det de brinner för  – naturen, säger Andreas Landén, köksmästare restaurang Jord.

Årets Viltkrog arrangeras av Svenska Viltmatakademin i samarbete med Eriksberg Vilt & Natur i Blekinge.

– Det har varit ett tufft år för alla krogar och i Viltmatakademin gör vi vad vi kan för att uppmuntra dem som satsar seriöst på viltmat och allt det goda vi får från naturen, säger Katarina Klingspor, ordförande Svenska Viltmatakademin.

Den slutliga vinnaren avslöjas 20 augusti då Årets Viltdag arrangeras.