Restaurang Jord blev Årets Viltkrog för andra året i rad - Svenska Jägareförbundet

Viltmat.nu

När det var dags att avslöja vinnaren av Årets Viltkrog 2021 var det tre finalister som klev upp på scen: Färna Herrgård, Lux Dag för Dag och Restaurang Jord. Foto: Claes Andersson

Restaurang Jord blev Årets Viltkrog för andra året i rad

När Årets Viltdag 2021 arrangerades på Eriksberg i Blekinge 20 augusti, varvades spännande seminarier med paneldebatt och branschfolk. Vinnaren av Årets Viltkrog presenterades och diplom delades även ut till Årets Viltmatprofil av Viltmatakademins ordförande Katarina Klingspor.

Andreas Landén, restaurang Jord. Foto: Claes Andersson.

2021-08-20

Näringsminister Ibrahim Baylan inledningstalade på morgonen och nämnde bland annat vikten av att ta till vara på vår fina resurs viltköttet men även stötta restaurangbranschen ur en tuff pandemiperiod. Sedan följde ett späckat schema med olika viltmatsprofiler. Bland annat höll Torsten Mörner ett föredrag om vikten av rätt vilthantering direkt efter skottet, bra och dåliga bakterier som bildas. Att bättre urtagning och rätt dygnsgrader säkerställer en så bra kvalitet som möjligt på viltköttet. Flera välkända kockar var på plats för att delge sina kunskaper och en paneldebatt, där Jägareförbundet deltog, lyfte specifikt vildsvin i ett viltmatperspektiv. Hur samarbete, fortsatt utbildning och kunskap kan bana väg för mer vildsvinskött på konsumentens tallrik, inte bara i jägarens frys.

När det var dags att avslöja vinnaren av Årets Viltkrog 2021 var det tre finalister som klev upp på scen: Färna HerrgårdLux Dag för Dag och Restaurang Jord

– Det har varit ett tufft år för alla krogar och i Viltmatakademin gör vi vad vi kan för att uppmuntra dem som satsar seriöst på viltmat och allt det goda vi får från naturen, säger Katarina Klingspor, ordförande Svenska Viltmatakademin.

Vinnare blev Restaurang Jord, för andra året i rad. Motiveringen löd: ”Med sin gemytliga hållning tar Restaurang Jord unik kontroll över hela råvaruresan, från jakt och transport, till mörning, styckning och tillagning. Den kunniga och pålästa personalen håller viltet på menyn året om.”

–  Jord är en synnerligen unik viltmatrestaurang och väl värd priset Årets Viltkrog 2021, säger Gert Klötzke, ordförande i juryn för Årets Viltkrog.

– Det här är även ett fint kvitto på allt hårt arbete personalen tillsammans lägger ner och vad det de brinner för – naturen. Vi jobbar ”halva vår tid i skogen och halva på krogen”. Vi skjuter vårt eget vilt och plockar det mesta själva som serveras på tallrikarna. Det är mer än ett jobb, det är en livsstil. Att det uppskattas och vi vinner i år igen, känns fantastiskt bra säger Andreas Landén, från restaurang Jord.

Årets Viltdag avslutades med en guidad tur genom Eriksbergs vackra viltpark, med efterföljande viltmiddag.