Årets julbord: Gravat vilt, krämig rilette och kryddiga viltköttbullar - Svenska Jägareförbundet

Viltmat.nu

Vilda inslag på julbordet. Foto: Lena Runer

Årets julbord: Gravat vilt, krämig rilette och kryddiga viltköttbullar

Varför inte testa att göra en rilette i år? En fransk klassiker – kött som är kokt i fett och kryddor. Servera riletten på julbordet, eller som förrätt på ett grillat surdegsbröd med cornichoner och portvinskokta rödlökar. Om du inte har vildsvinskött hemma kan du givetvis göra en rilette på hjort eller älg.

2021-12-17

För jägare är det ganska självklart att det vilda ska finnas med på julbordet. Viltköttbullarna får lite julkryddor och julskinkan kanske görs av vildsvin. Tänker du grava kött - välj gärna innanlår, eftersom det är mört och fritt från senor. Är innanlåret stort – skär det gärna på längden så att köttet du ska grava får filéstorlek. Läs mer här.

Allt som kan förberedas långt i förväg, och som kan serveras kallt på julbordet, gör själva juldagarna mer avspända. Målet är ju att umgås, ha tid för nära och kära och inte enbart stå vid spisen.

Här nedan tipsar vi om hur du gör portvinskokt rödlök, gravar vilt och hur du gör rilette på vilt. Köttbullarna kan du variera med olika julkryddor som ingefära, rårivet äpple, kryddnejlika eller skånsk senap. Och om du ska göra många viltköttbullar i jul - laga till dem ostekta i ugnen innan du steker dem i pannan.

Vi önskar er en riktigt god jul med mycket god mat.

Recepten

Julkryddade viltköttbullar
Vild rilette
Gravat vilt