Dela på stekarna - Svenska Jägareförbundet

I De Vildas butik säljs inte

I De Vildas butik säljs inte "Hjortstek" utan varje styckningdel separat; innanlår, fransyska, ytterlår och rostbiff.

Dela på stekarna

Jag rekommenderar ergonomisk styckning via de olika muskelgrupperna eftersom de olika delarna av djuren är olika möra och kräver olika temperaturer och tillagningstid. Det säger viltmatexperten Per-Arne Olsson.

"Ett innanlår kanske bara behöver hälften av tiden i ugnen jämfört med ett ytterlår. En flintastek skuren rakt av på ett baklår kan bestå av 4-5 olika kvalitéer av kött och tillagar man de på samma sätt får man olika resultat. Det kan vara klokt att stycka även små rådjursstekar och hjortstekar efter muskelgrupperna, det vill säga ytterlår och innanlår, för att optimera tillagningen", säger viltmästare Per-Arne Olsson på Eriksberg i Blekinge.

Per-Arne Olsson
Rådjursstek med alla muskelgrupper samlade i ett nät.

Per-Arne Olsson
5 små delar som var och en räcker till en liten måltid.

Bilden överst visar hur vi är vana att se en rådjursstek. Alla muskelgrupper samlade i ett nät.

Om man i stället delar upp rådjurssteken som på bilden under får man alla de här delarna: ett innanlår, en rostbiff, en fransyska, ett ytterlår och en rulle. 5 små delar som var och en räcker till en liten måltid.

2018-10-04 2018-10-04