Lever, hjärta och tunga är delikatesser - Svenska Jägareförbundet

Hjärtsallad med konfiterat hjärta och vinägerreduktion. Recept från Restaurang Nose2tail

Lever, hjärta och tunga är delikatesser

Ewa Klingspor jagar kronhjort, dovhjort, älg, rådjur, mufflon, vildsvin och fågel, har frysarna fulla med kött och äter förstås vilt året om. Kött av kronhjort är favorit. Alltid mört och gott, tycker Ewa.

"För de flesta är inälvorna något man slänger eller möjligtvis ger till hunden. För mig är de delikatesser. Dessutom är inälvor något man kan äta direkt efter jakten eftersom det inte behöver hänga 40 dygnsgrader som övrigt kött.

När jag kommer hem på kvällen från jakten händer det att jag har med mig ett kronhjortshjärta eller rådjurshjärta. Jag strimlar det tunt, steker i smör, saltar och pepprar och äter som snacks före maten. Jättegott!", säger Ewa Klingspor.

Ewas tips om inälvsmat

Lever

Lever av kalv och unga hjortdjur är fantastiskt gott. Lever och salvia passar bra ihop. En favorit är att skära till exempel rådjurslever i centimetertjocka skivor och steka lätt i smör med några färska salviablad i pannan. Kanske med stekta kantareller. Lever får aldrig bli genomstekt utan skall vara rosa, annars blir den torr och tråkig.

Hjärta

Älghjärtan och stora kronhjortshjärtan passar bra att röka. Jag använder rökt hjärta, tunt skivat som förrätt, och framförallt är en bit rökt hjärta perfekt att ta med ut i skogen.

Även små rådjurshjärtan tar jag tillvara på och steker som de är, det vill säga utan att röka.

Tunga

En nykokt tunga, skivad med en klick senap är fantastiskt gott. Gärna tillsammans med potatismos eller rotmos.

Gör så här: Lägg tungan i vatten och låt sjuda några minuter. Ta bort skummet och lägg sedan i salt och kryddor, t ex några hela vitpepparkorn, 1 lagerblad, en bit morot och en lök i klyftor. Koka sedan 2-3 timmar. Låt svalna en aning och flå sedan bort det knottriga skinnet på tungan medan den är varm. Låt tungan svalna i lagen. Skär i tunna skivor och servera.

Njure

Njure är den mest svårlagade av inälvsmaten, men blir fantastiskt gott om man lagar varsamt. Lägg gärna njurarna i fet mjölk en halvtimme innan tillagningen. Ta upp dem, torka av dem och skiva dem i tunna skivor, cirka ½ cm. Vänd skivorna i vetemjöl och stek sedan i smör. Salta och peppra. Häll gärna i en skvätt konjak och grädde mot slutet och servera njuren med skyn.

Tips!

Lägg inälvorna i vatten några timmar eller över natten. Du kan också låta dem gärna dra en stund i fet mjölk innan tillagningen. Mjölken drar ut blod vilket förbättrar smaken.

2018-10-04 2018-10-04