Så blir vilt snabbmat - Svenska Jägareförbundet

En gryta kan bli snabbmat om man kokar grytbitarna i förväg och fryser in dem tipsar Henrik Arkåsen.

Så blir vilt snabbmat

Köksmästaren Henrik Arkåsen på saltmagasinet i Västervik tipsar hur du gör snabbmat av viltkött.

"Jag har många sommarturister på min krog i Västervik, och skulle säkert kunna sälja älgrätter bara för att det är exotiskt, men för mig är vilt höst och vintermat. Jag tycker att vi ska vara måna om att vilt ska vara en säsongsprodukt ungefär som sparris är på våren och kräftor på sensommaren. Det ska vara något man längtar till! På hösten växlar vi över från lätta rätter till att äta mörkare viltkött med mycket smak och mycket kryddor".

"Problemet med vilt på en restaurangmeny är att säkra tillgången. Det är ungefär som fisk. Man vet aldrig vad fångsten blir vecka för vecka. Det bästa vore att servera dagens vilt ungefär som att servera fisk ”Catch of the day", säger Henrik Arkåsen.

Att göra köttgryta tar lite tid, och kräver lite planering. Ett sätt att förvandla vilt till snabbmat är att koka rejält med grytbitar på en gång när man har tid och sedan lyfta ur köttet ur buljongen, kyla ner det och frysa in det i mindre omgångar. När man ska servera en gryta nästa gång kokar man bara en enkel sås och tillsätter upptinat kött. Köttet kan varieras på en mängd sätt. Alltifrån en klassisk kalops till en mustig texas chili kan bli resultatet.

Henriks tips för viltmatlagning

• Tänk konsistens när du kokar en viltgryta. Det är inte kul när hela grytan består av en massa mjuka sönderkokta bitar, det vill säga mjukt kött och mjuka grönsaker och liknande. Ett sätt att tillföra konsistens är att röra ner morotsbitar, lökbitar eller äppelbitar precis innan servering.
  • Ett annat sätt är att försöka behålla konsistensen på köttbitarna genom att använda en gryta och lågtemperatursteka rätten i ugnen, där allt får bli mört utan att du rör så mycket.
  • Om du gjort ett långkok med en massa kryddor – tänk på att kryddorna tappar smak med tiden. Tillsätt därför en ny omgång kryddor precis mot slutet. För att få mesta möjliga arom, fräs gärna kryddorna i lite olja innan du tillsätter dem mot slutet – det lärde jag mig av en kock från Sri Lanka.
  • Vilt och äpple hör ihop, både smakmässigt och säsongsvis. När du gör en viltgryta, lägg gärna i sockerbitsstora äppelbitar som får koka med de sista fem minuterna innan servering. Äppelchutney är också gott till vilt.
  • Ta gärna med lite hela senapsfrön när du bryner köttet. Det ger god smak åt vilt.
  • Lingon och stjärnanis är en god kombination och gott till vilt. Låt gärna en stjärnanis och lite lingon koka med i grytan.

2018-10-04 2018-10-04