Förbundsnyhet

I de referensvärden som Naturvårdsverket räknat fram finns grova felräkningar för lodjur och björn. Foto: Kenneth Johansson

- Grov felräkning om rovdjuren

- Naturvårdsverket har räknat helt fel och rapporterat in fel referensvärden för lodjur och björn till EU kommissionen.

2013-11-27

- Det i sin tur begränsar möjligheten till socioekonomiska hänsyntagande till de människor som berörs av de stora rovdjuren. De felaktiga siffrorna kan komma att påverka debatten i riksdagen den 5 december, säger Gunnar Glöersen, rovdjursansvarig på Svenska Jägareförbundet med anledning av en skrivelse förbundet gjort till Naturvårdsverkets generaldirektör Maria Ågren.

- För det första har Naturvårdsverket inte angett minsta livskraftiga population (MVP) baserat på sårbarhetsanalyser för utdöenderisk för de olika arterna. De har istället angett en beräkningsmodell som kallas Ne 500. Den är helt inriktad på genetik, antalet genetiskt effektiva individer som krävs för att upprätthålla en genetisk variation på sikt.
- Det finns inga riktlinjer som säger att verket ska beräkna referensvärdena som de nu har gjort, vare sig i artikel 17 till EU-kommissionen eller rovdjursriktlinjerna kräver detta.

I de referensvärden som Naturvårdsverket räknat fram finns också grova felräkningar för lodjur och björn. Enligt Gunnar Glöersen har verket utgått från den skandinaviska stammen när de redovisat referensvärdet för enbart Sverige.
- Man måste förstås dra bort värdet för den norska stammen för att få fram referensvärdet för Sverige. Det är inte gjort.
- Samtidigt är det oacceptabelt att Naturvårdsverket valt att inte följa de vetenskapliga förslag som lagts fram. Verket bortser helt från den sårbarhetsanalys som gjorts för den sammanhängande Fennoskandiska populationen och väljer istället att isolera Sverige.
I skrivelsen kräver Jägareförbundet att Naturvårdsverket snarast och i god tid före riksdagsbehandlingen den 5 december ska informera såväl departement som riksdagen om att referensvärdena som rapporterats till EU kommissionen för lodjur och björn är felaktiga.
- Verket behöver också tillsätta en referensgrupp som kan granska underlag och förslag till beslut. Det är inte rimligt att organisationer, i det här fallet Jägareförbundet, ska förväntas kontrollera Naturvårdsverkets myndighetsutövning på det här sättet.

Madeleine Lewander