Vildsvinsförvaltningen ska prioriteras nästa år. Foto: Hanna Johansson

Allmänna uppdraget 2014 klart idag

Regeringen tilldelar Svenska Jägareförbundet drygt 51 miljoner kronor från Viltvårdsfonden. En av många viktiga delar i dagens regeringsbeslut är vildsvinsförvaltningen.

2013-12-12

- Vi är stolta och glada över regeringens allmänna uppdrag och kommer att förvalta det väl. Bidraget från viltvårdsfonden är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta arbetet med att leda delar av den svenska jakten och viltförvaltningen framåt, säger Svenska Jägareförbundets generalsekreterare Bo Sköld.

- Fokuseringen på förvaltningen av den svenska vildsvinsstammen tar vi på största allvar. Redan förra året visade jägarna detta, bland annat genom att dubblera avskjutningen.
Bo Sköld menar att mycket framöver kommer att handla om att få till en samverkan mellan markägare, arrendatorer och  jägare.

- Vi ser med spänning fram emot att få se alla detaljer i det allmänna uppdraget 2014.

Madeleine Lewander