Miljöminister Lena Ek var nöjd med regeringens rovdjurspolitik. Foto: Fredrik Widemo

Dags att börja förvalta rovdjuren

- Nu är det dags att börja förvalta våra rovdjursstammar. Det var det viktigaste budskapet under fredagens seminarium ”En ny svensk viltförvaltning” på Skansen i Stockholm där omkring 100 representanter för olika intressen deltog.

2013-12-06

På mötet deltog miljöminister Lena Ek. Hon fortsatte att redogöra för regeringens rovdjursproposition som debatterades till sent på kvällen under gårdagen. Beslutet om propositionen fattas på tisdag den 10 december.

- Regeringens rovdjurspolitik har varit framgångsrik. Vi har uppnått gynnsam bevarandestatus för våra rovdjur. Men nu är det dags att gå in i nästa fas, nämligen förvaltning.

Camilla Sandström, Umeå universitet. Foto: Fredrik Widemo
Camilla Sandström, Umeå Universitet, visade att acceptansen för varg minskat sedan 2009. Foto: Fredrik Widemo

Under dagen debatterades också en del där representanter för några organisationer framförde sitt missnöje över propositionen men där Lena Ek försvarade det hela och bland annat påpekade att hela hanteringen skett demokratiskt korrekt.

Moderatorn och Jägareförbundets viltvårdsstrateg Fredrik Widemo var nöjd med dagen.
- Att vi nu går in i nästa fas, nämligen förvaltningen av våra rovdjursstammar är viktigt. Förvaltningen har tidigare hamnat snett. Insikten att vi behöver komma igång är bra! summerade han.

Camilla Sandström, Umeå Universitet berättade att vargacceptansen minskat sedan 2009 även om 55 procent av befolkningen accepterar varg.
Hon berättade också om en nyligen gjord undersökning som visar att förtroendet för myndigheterna i rovdjursfrågan är mycket låg. Enbart 37 procent har tillit för länsstyrelsen, 44  procent för Naturvårdsverket och enbart 27 procent för riksdagen.

Madeleine Nyman från finska Forststyrelsen redogjorde för lärdomar från den finska rovdjursförvaltningen. Hon konstaterade att den finska vargstammen har minskat och lider av omfattande tjuvjakt efter att landet ställdes inför EU-domstolen 2005.

Sveriges Vildnad är en fristående stiftelse med syftet att bland annat stödja svensk viltförvaltning. Sveriges Vildnad inrättades på initiativ av Svenska Jägareförbundet och med bidrag från institutioner och personer med vilt- och naturintresse.

Madeleine Lewander