Många röstade för yrkanden som i praktiken innebär ett stöd för vargjakt. Foto: Göran Ekström

Övervägande stöd för vargjakt

Så här såg riksdagens omröstningssiffror ut vid en närmare granskning.

2013-12-10

I omröstningen understödde 176 ledamöter utskottets förslag, 100 röstade emot och 43 avstod från att rösta. När det gäller avslagsyrkanden var det endast 41 som röstade för avslag medan 275 röstade för avslag på avslagsyrkanden.

Det innebär att det finns en stor majoritet, 275 av 316, som röstade för många positiva förslag i propositionen eller röstade för yrkanden som i praktiken innebär ett stöd för vargjakt, minskning av koncentrationer av rovdjur, utökat regionalt bestämmande om skydds- och licensjaktsbeslut om stora rovdjur osv.