Förbundsnyhet

Fler vargar fälls med stöd av paragraf 28

Under måndagsmorgonen sände Ekot ett inslag om att antalet vargar som avlivats med stöd av paragraf 28 i Jaktförordningen har ökat kraftigt sedan halvårsskiftet. Fram tills idag har 12 vargar avlivats sedan förändringen av paragrafen, en tredubbling jämfört med tidigare år.

2014-01-20

Det finns många orsaker till denna ökning enligt Daniel Ligné, Riksjaktvårdskonsulent.
– För det första har vargstammen ökat ordentligt. För det andra har vi idag en helt ojagad vargstam som helt naturligt blir oskyggare och vågar sig närmare människan med ökade konflikter som följd. För det tredje är jag övertygad om att förändringen inneburit att fler vågar jaga och nyttja sin rätt att freda sina tamdjur när man inte längre med automatik blir föremål för en polisutredning och får sina vapen beslagtagna.
I inslaget förs också farhågor fram, från Länsstyrelsen i Dalarna, om att vi kan skjuta föräldradjur i flockarna, vilket skulle leda till att flockarna bli oskyggare och närma sig bebyggda trakter i jakt på mat.
– Det här en helt ointressant frågeställning av akademisk karaktär som i sig visar på den enorma klyfta som finns mellan de som tvingas bo med varg och resten av samhället. Är det rimligt och mänskligt att begära att den som ser sin hund bli tagen av varg först ska ta ställning till om det är ett föräldradjur eller inte? Självklart inte! Rätten att freda sina tamdjur är ett absolut fundament i vår rovdjursförvaltning, tummar man på den rätten finns inga som helst möjligheter att bygga en förvaltning med någon form av acceptans, säger Daniel Ligné.