– Om myndigheterna inte nu bromsar upp tillväxten kommer det bli väldigt många vargar som ska fällas varje år. Så vill ingen ha det. Foto: Göran Ekström

”Vargbeslutet är otillräckligt”

Strax före jul beslutade Naturvårdsverket om en licensjakt på 30 vargar. Förbundet menade att detta inte ens stoppar tillväxten.
– Så är det. Detta beslut var och är otillräckligt för att balansera vargstammen, säger Björn Sprängare ordförande i Svenska Jägareförbundet.

2014-01-13

Det finns framför allt två saker som Björn Sprängare är missnöjd med.
– För det första var antalet vargar alldeles för få. När Naturvårdsverket fattar ett sådant här beslut speglar det inte riksdagsbeslutet, som ligger till grund för hela vargförvaltningen. Och redan då kommer de som drabbas att reagera med misstro mot myndigheterna. Så kan vi inte ha det, säger han.
– Om myndigheterna inte nu bromsar upp tillväxten kommer det bli väldigt många vargar som ska fällas varje år. Så vill ingen ha det. Just därför måste tillväxten stoppas och tätheterna minskas, för att sedan balansera stammen på en lägre nivå. Vi måste få till en normalisering och trovärdighet i vargförvaltningen, säger Björn Sprängare.

Den andra saken som han reagerat på är tillämpningsbestämmelserna, det vill säga jakttiden och regler för jakten utifrån att vi har gynnsam bevarandestatus.
– Till nästa års jakt förutsätter jag att myndigheterna rådfrågar jägarna och länsstyrelser så att det finns goda förutsättningar för att uppnå intentionerna i riksdagsbeslutet. Vi pratar då om ett helt andra tillämpningsbestämmelser, jakttider och antal vargar som ska fällas, säger Björn Sprängare.
– Dessa två invändningar mot beslutet måste Naturvårdsverket och länsstyrelserna ta till sig om förvaltningen ska fungera och leva upp till vad politikerna röstade igenom i riksdagen. Verket måste skapa förutsättningar för att länsstyrelserna ska kunna balansera vargstammen, säger Björn Sprängare.