Tidningsanka om älgkalvar

När jaktvårdskonsulenten Elias Turesson i Kronobergs län berättade om behovet av att inrikta jakten på små älgkalvar blev nyheten att en hel årskull skulle skjutas bort. – Så sa jag naturligtvis inte, säger Elias Turesson.

2014-02-18

I södra Sverige har man i år sett en minskning av älgkalvarnas storlek. Den torra sommaren kan vara en förklaring till att älgkalvarnas vikter minskat med tio procent. Även den långa vintern med kallt väder i april kan ha inverkat genom att älgkorna var i sämre kondition när det närmade sig kalvning.
– Det finns en del kalvar som är riktigt små. Ända ner till 45 kilos slaktvikt. Men alla är inte små, det finns också normalstora också. Rekommendationen under slutet av säsongen var att försöka inrikta avskjutning mot kalv och då främst de riktigt små, säger Elias Turesson.
Men när pressen satte tänderna i händelsen blev nyheten en helt annan. Hela årskullen av älgkalvar skulle skjutas.
– Så har jag naturligtvis inte sagt. Det var vid nyår jag gav en rekommendation till avslutningen av säsongen. Då menade jag att avskjutningen bör vara hög på kalv och då främst de som är väldigt små. Vi vill inte ha in dessa i älgstammen framöver, säger Elias Turesson.