EU-valet – viktigare än många tror

Svenska Jägareförbundet har inför valet till EU-parlamentet gjort en sammanställning över de viktigaste jaktfrågorna på EU nivå. På måndag genomförs en EU-debatt som sänds i SVT-forum.

2014-04-24

Den 25 maj öppnar valstugorna för val av ledamöter till EU-parlamentet. Knappt någon har kunnat missa att EU påverkar jakten på ett markant sätt, inte minst inom vargfrågan. Just därför har Svenska Jägareförbundet ett omfattande program för EU-valet.
- Detta är ett viktigt val. Genom att få in parlamentariker med kunskap om jakt- och viltvårdsfrågor som i sin tur kan påverka kommissionen är valet av stor betydelse för våra intressen, säger Björn Sprängare ordförande i Svenska Jägareförbundet.
EU har ingen beslutanderätt över jakt- och viltvårdsfrågor, men genom olika direktiv påverkas detta ändå, säger han.

Förbundet har gjort en sammanställning över de viktigaste frågorna under den kommande mandatperioden i europaparlamentet och hur vi ser på dessa.

– Två gamla och statiska direktiv blir bromsklossar. Det gäller fågel-, samt art- och habitatdirektivet. Viltstammarna förändras och då måste dessa direktiv göra samma sak. Därför vill vi se att man ändrar skrivningarna i dessa direktiv. De måste följa med i utvecklingen, säger Björn Sprängare.
En direkt åtgärd för att skapa intresse för EU-valet är en direktsänd tv-debatt 28 april.
– Vi har lyckats få till en EU-debatt i Uppsala. SVT-forum sänder denna direkt. Företrädare för alla partier i EU deltar i debatten, som främst handlar om jakt- och viltvårdsfrågor, säger Anders Grahn som arbetar med intressebevakning på Svenska Jägareförbundet.
Han hoppas att så många jägare som möjligt intresserar sig för EU-valet och sätter sig in i de olika partiernas åsikter.
– EU-valet är viktigare än vad många tror, säger han.

Här hittar du viktiga jägarfrågor inför EU-valet.