Förbundsnyhet

Under FACE medlemsmöte på Öster Malma höll landsbygdsminister Eskil Erlandsson, ett uppskattat anförande. Foto: Nathalie Erlandsson

Landsbygdsministerns tal för FACE

Under FACE medlemsmöte på Öster Malma höll landsbygdsminister Eskil Erlandsson, ett uppskattat anförande. Han tog bland annat upp att han skulle vara väldigt aktiv i översynen av EU:s fågel- samt art och habitatdirektiv.

2014-04-16

Eskil Erlandsson började sitt anförande med att göra en historisk tillbakablick. Han gick igenom viktiga årtal som 1789 då markägarna fick tillbaka rätten att jaga på sin mark.

Landsbygdsministern underströk också vikten av det arbete Svenska Jägareförbundet har gjort inom det allmänna uppdraget.
– Viltvårdsavgiften som går in i Viltvårdsfonden har gjort det möjligt för Svenska Jägareförbundet att ha personal över hela landet, som tillsammans med medlemmar och förtroendevalda utför viktiga uppgifter åt staten. Och de samarbetar med både myndigheter och olika organisationer.

Eskil Erlandsson fortsatte med att berätta vilka ändringar i villkoren för jakten den nuvarande regeringen genomfört, och nämnde blanda annat Viltförvaltningsdelegationerna.
– Jägare i Sverige utför, på frivillig väg, många uppgifter som hade varit dyra och praktiskt taget omöjliga för staten att finansiera och utföra. Bland annat inventeringar, älgobs, avskjutningsstatistik, eftersöksorganisationen för trafikskadat vilt, mårdhundsprojektet för att nämna något, sa Eskil Erlandsson.
– Jag upplever inte att allmänheten till fullo förstår och uppskattar det arbete som jägarna utför. Jakt är en nationell kompetens som är bra.

Därefter gick han in på EU och menade att subsidiaritetsprincipen – det vill säga att beslut ska fattas på lägsta möjliga nivå – måste gälla jakten.
– Jag kommer vara väldigt aktiv i arbetet när det gäller översynen av EU:s fågel- samt art och habitatdirektiv och kommer noga följa arbetet i EU-kommissionen.