Förbundsnyhet

Unikt internationellt jaktmöte i Sverige

För första gången samlas representanter från Europas jaktorganisationer, FACE, i Sverige, hos Svenska Jägareförbundet på Öster Malma, i Sörmland.

2014-04-09

En viktig aspekt med mötet är att belysa svensk och nordisk jakttradition för och att öka kunskaperna om denna ute i Europa.

Drygt 50 personer från ett tjugotal länder kommer under 10-12 april bland annat diskutera samarbete mellan jägarorganisationer och samhället, rovdjurs- och blyfrågan.
De får även träffa landsbygdsminister Eskil Erlandsson och landshövdingen Liselott Hagberg i Södermanland.

-  Det ska bli roligt att få visa upp viket fantastiskt jaktland Sverige är, dels för att vi har en väl fungerande viltförvaltning bland annat genom förbundets samhällsuppdrag att sköta delar av viltvården, dels för att vi har en varierande natur med många viltstammar, säger Anders Grahn, chef för intressebevakning, som håller i arrangemanget från Svenska Jägareförbundet.