Förbundsnyhet

Utbildningar på gång

För Dig som bor i Märlardalen finns det kurser och utbildningar som är aktuella innan höstens jakter sätter igång!

2014-04-24

Jaktledarutbildning
Vi har en Jaktledarutbildning i Uppsala den 8-9 augusti, som är en mycket uppskattad utbildning för såväl jaktledare som jaktlagets övriga medlemmar. Här får Du grundläggande kunskaper om säkerhetstänkande, jaktetik, jaktlagstiftning, kötthantering, konflikthantering, säkrare skott och förstås jaktledarens roll och ansvar vid jakten.

Gåsjaktsutbildning
För den som är nyfiken på gåsjaktens bedrivande med bulvaner har vi en gåsjaktsutbildning i Enköping planerad. Du får artkännedom, jakten i teorin och påverkande faktorer, eftersök och juridik, men givetvis också praktiskt kunnande i form av Bulvandukning, gömslen, hagelskytte från gömsle och lockteknik. En spännande kursdag med andra ord! Kursen startar när en fulltalig grupp finns.

Säljaktsutbildning
Ett lite ovanligare vilt, men med en växande stam får man kännedom i på vår säljaktsutbildning.
Här blandas under två dagar teori och artkännedom med jakttekniker , etik, vapen, provtagning och praktiska övningar i tillvaratagande.

Viltundersökare
Slutligen kommer en kurs för blivande viltundersökare att hållas i Västerås. Här finns platser kvar för den som vill ha utbildning och intyg för att bli viltundersökare.

För samtliga kurser går det bra att anmäla sig via hemsidan: