Kammarättens avgörande – en delseger

Mycket av Svenska Jägareförbundets arbete för att säkerställa jaktens ställning syns inte så tydligt för den enskilde medlemmen.
– Just därför är det viktigt att vi berättar att ibland kan små framgångar i olika frågor innehålla otroligt stora arbetsinsatser, säger Torbjörn Lövbom, ordförande i Jägareförbundet rovdjursråd.

2014-06-25

Svenska Jägareförbundet har lagt ned stora resurser på att driva en juridisk process om förra årets vargjakt, som stoppades efter några dagar.
Nyligen var en del av frågan uppe i Kammarrätten.
Rovdjursföreningen, Naturskyddsföreningen och WWF överklagade jakten och fick den stoppad i väntan på ett avgörande i domstol. Samma föreningar begärde också ett förhandsavgörande av EU-domstolen.
– Som alla förstår är det juridik på hög nivå. Jägareförbundet har därför förstärkt sin organisation.
Vi har en deltidsjurist i Bryssel och nu också en före detta hovrättsdomare i förbundsstyrelsen.
Därtill har vi en förbundsjurist som lägger stor del av sin tid på dessa frågor. Tillsammans med sakkunskapen från andra tjänstemän så kan vi driva frågorna framåt, säger Torbjörn Lövbom.
I detta enskilda fall skrev Svenska Jägareförbundet ett 19-sidigt inlägg till kammarrätten. Naturvårdsverket, som också är en part i ärendet, har också agerat.
– Nu fick vi en liten delseger. Kammarrätten avslog begäran om förhandsavgörandet i EU-domstolen.
Det var bra.
Själva sakfrågan som handlar om vargjakten har inte tagits upp till prövning än.
– Orsaken att vi engagerar oss i en vargjakt som är avslutad sedan länge beror på att tolkningen kan bli prejudicerande. Därför är ett avgörande principiellt mycket viktigt. Och det är därför vi lägger ned stora resurser i denna fråga, säger Torbjörn Lövbom.