- Nu finns det gott om vildsvinsjägare att tillgå så vi hoppas verkligen att de som klagar över skador också är beredda att göra något åt det och kontaktar dem, säger jaktvårdskonsulent Anders Nilsson. Foto: Madeleine Lewander

86 sörmlandsjägare beredda vid vildsvinsskador

Jägareförbundet Södermanland gick i början av juli ut och sökte vildsvinsjägare, i samarbete med LRF (Lantbrukarnas Riksförbund). Syftet var att hjälpa lantbrukare som har problem med vildsvin i grödorna att utföra jakten. Genomslaget blev långt över förväntan.

2014-07-11

Skyddsjakten gällde Södermanland men intresseanmälningarna rasade in från hela landet. Massor av vildsvinsjägare ville vara med på listan. Kravet var också medlemskap i Svenska Jägareförbundet.

Anders Nilsson, jaktvårdskonsulent
Anders Nilsson

Från och med nu görs därför ett sommaruppehåll i anmälningsmöjligheten som pågår fram till början av augusti.

- På Jägareförbundet ser vi det här som en möjlighet för jägare att få tillgång till jakt och från LRF så är ju nyttan att deras medlemmar får hjälp att begränsa skadorna i växande gröda.
- Om det här slår väl ut hoppas vi att fler län tar efter. Det vore också bra för alla de övriga jägare utanför länets gränser som anmält intresse till oss i Sörmland, säger Anders Nilsson.
Eftersom så många utanför länets gränser anmälde intresse finns tills vidare en provisorisk lista över jägare även för angränsande län.

Möjligheten för sörmlandsjägare att anmäla intresse att jaga vildsvin gör nu, som sagt, ett sommaruppehåll och återupptas i början av augusti. Det är alltså ingen idé att ta kontakt fram till dess.

Madeleine Lewander