Förbundsnyhet

Foto: Kenneth Johansson.

SVA och förbundet vill kartlägga dvärgbandmasken

Under det senaste året har viltprovtagare, som organiseras av Svenska Jägareförbundet, skickat in 2000 prover med rävspillning till Statens Veterinärmedicinska anstalt (SVA). Syftet är att proverna ska ge en bild av hur en eventuell spridning av rävens dvärgbandmask ser ut i Sverige.

2014-07-22

Totalt behövs cirka 4000 prover. Under hösten ska SVA och Svenska Jägareförbundet diskutera hur man ska lösa situationen med att bara cirka hälften av proverna kommit in.
– Både SVA och Svenska Jägareförbundet vill hitta ett fungerande system. Vi diskuterade hur vi gemensamt ska gå vidare i juni, men kan inte säga mer än så här just nu. De som ansvarar för frågorna har semester och inga beslut är fattade om ändringar i insamlingen ännu. Vi har fortfarande sex månader på oss under den tiden då jägarna oftast är ute i skogen, eftersom det är jaktsäsong. Vi hyser gott hopp om att vi gemensamt kommer att hitta en lösning, säger Magnus Rydholm kommunikationschef.
Varje inskickat prov ersätts idag med 50 kronor, som tillfaller länsföreningarna i Svenska Jägareförbundet.