Förbundsnyhet

Anmälda jaktbrott ökar

Antalet anmälda jaktbrott ökar i Sverige. Men det är inte så enkelt att alla brott är knutna till faktiska jaktbrott.
– Även de människor som är inblandade i viltolyckor och inte anmäler detta till polisen begår jaktbrott. Och det är främst dessa som ökar, säger riksjaktvårdskonsulent Daniel Ligné.

Daniel Ligné. Foto: Madeleine Lewander

2014-08-18

Det är tre olika faktorer som har lett till att de anmälda jaktbrotten ökar.

– Den viktigaste delen är viltolyckorna. Anmäls inte dessa så kategoriseras dessa som jaktbrott. Och det är här vi kan hitta den stora andelen i ökningen, säger Daniel Ligné.

Därtill finns det kriminella ligor som ägnar sig åt illegal jakt, vilket hänger samman med höga priser för viltkött.

– Dessa ligor åker omkring och skjuter djur – ofta från bilen. Detta handlar inte om jakt utan är ren kriminell verksamhet. De har hitta en möjlighet att tjäna pengar på viltkött. Tyvärr har vi sett en ökning inom denna kategori, vilket är väldigt allvarligt.

Den tredje orsaken som påverkar statistiken är att anmälningarna ökar rent generellt.

– Många människor anmäler saker idag som inte är olagliga. Det kan var ett jakttorn som står nära en väg. Eftersom allt fler människor växer upp långt från naturen och därmed saknar förståelse för hur jakt bedrivs och hur lagarna ser ut anmäls företeelser som är lagliga.

– Någon ökning av fällande domar finns däremot inte.

Att de anmälda jaktbrotten ökar är därför inte ett mått på att de faktiska jaktbrotten ökar.

– För oss i Svenska Jägareförbundet är det viktigt att tydligt markera att jakt ska bedrivas inom lagen. Och vi tar avstånd från allt annat. Men vi har också en väl utvecklad jaktetik, som många gånger ställer hårdare krav på jägaren än lagboken. Det tycker vi är en bra konstruktion, säger Daniel Ligné.