Inför jakten spelar Jägareförbundet och Viltdata.se en betydande roll i samordningen och hur information sprids till jägarna efter branden. Foto: Oscar Lindvall

Jägareförbundet spindel i nätet inför jakten efter branden

Inför jakten spelar Jägareförbundet och Viltdata.se en betydande roll i samordningen och hur information sprids till jägarna efter branden i Västmanland.

2014-08-15

- Vi använder Viltdatas databas för att informera jaktlagen i och intill brandområdet i Västmanland. På det viset når vi ut på ett mycket bra sätt till jägarna. I det här sammanhanget anser vi  att Viltdata är relevant eftersom branden i högsta grad påverkar älgförvaltningen, säger Lars Björk.

Lars berättar att Jägareförbundet också kommer att ha ett möte med alla jägare, markägare, länsstyrelsen med flera den 15 september för att diskutera viltförvaltningen i området.
- Men också lyfta frågan om att inbjuda de drabbade jägarna till gästdagar under detta året för att de ska få några jaktdagar i alla fall.

- Självklart vill vi ha med länsstyrelsen, Stora Enso, Sveaskog, Karl Hedin och LRF också, säger Lars Björk.

- Vi har bokat lokal i Västerfärnebo för detta. Mer är inte klart i dagsläget om mötet.

Madeleine Lewander